Vidlice na bicykel

Vidlicu nájdete na každom bicykli, jej úlohou je držať predné koleso. Pri cestných alebo detských bicykloch nájdete spravidla pevnú vidlicu. Horské, trekingové a krosové bicykle však mávajú vidlicu odpruženú. Vďaka odpruženej vidlici budete môcť pomerne ľahko zdolávať každý terén bez toho, aby to ovplyvnilo vaše pohodlie alebo samotnú jazdu.

V súčasnej dobe sú na trhu zastúpené vidlice nižšej, strednej i vyššej triedy. Jednotlivé vidlice sa líšia najmä výrobným materiálom. Lacné vidlice sú spravidla pružinové a sú zložené z oceľového klzáku a puzdra, v ktorom sa klzák pohybuje. Vidlice strednej triedy sú vyrobené z hliníka a ich súčasťou je aj hliníková tlmiaca patróna.

Porovnať ceny vidlíc na bicykel

Typy

Súčasťou bicykla môže byť pevná, pružinová alebo vzduchová vidlica.

Pevná vidlica

Túto vidlicu disponujú spravidla lacnejšie trekingové bicykle. Pevná vidlica potom býva štandardnou výbavou mestských aj detských bicyklov. Výhodou pevnej vidlice je nižšia tuhosť a hmotnosť. Bicykel s pevnou vidlicou je možné používať pri jazde na akomkoľvek spevnenom povrchu, ale nie je naopak určený na jazdu terénom.

Odpružená vidlica

Používa sa pri bicykloch, ktoré sú určené na jazdu v teréne a delia sa na pružinovú a vzduchovú. Vďaka odpruženej vidlici môžete absolvovať jazdu v rôzne náročnom teréne bez toho, aby bola jazda nepohodlná. Odpružené vidlice bývajú súčasťou horských, krosových a trekingových bicyklov.

Pružinová – býva súčasťou strednej kategórie bicyklov. Týmito typmi bývajú vybavené lacnejšie horské aj trekingové bicykle. Súčasťou vidlice je pružina, ktorá plní funkciu základného tlmiaceho prvku. Pružinová vibrácia je dostačujúca pri jazde ľahkým terénom.

Pružinové vidlice sa ďalej delia na:

  • Vidlica s elastomerickým dorazom – najlacnejší typ, ktorý neumožňuje prakticky žiadne nastavenie
  • Vidlice so vzduchovým/olejovým tlmičom – tieto vidlice umožňujú aspoň drobné nastavenie cca 10 %, sú teda o niečo kvalitnejšie

Vzduchová – najkvalitnejšia je práve vzduchová vidlica, ktorá býva súčasťou drahých bicyklov. Vzduchová vidlica umožňuje rôzne nastavenia. Nastaviť môžete tuhosť vidlice podľa svojej telesnej hmotnosti. Ďalej je možné nastaviť odskok, čo znamená, že vidlica je schopná spracovávať nerovnosť terénu podľa rýchlosti jazdy.

Materiál

Podľa výrobného materiálu sa vidlice rozdeľujú na nižšiu, strednú a vyššiu triedu.

Nižšia trieda

Na výrobu najlacnejších vidlíc, ktoré sa montujú na kolesá s cenou do 853 eur, sa používa oceľ. Zvoliť si však môžete povrchovú úpravu. Drahšie vidlice mávajú čiernu povrchovú úpravu. Čiernu úpravu však môžete nájsť aj na lacnejších vidliciach.

Rozdiel medzi menej a viac kvalitnou vidlicou však spoznáte jednoducho. Čierna vidlica nižšej triedy býva magnetická. Strieborná vidlica má tiež povrchovú úpravu, väčšinou sa jedná o niklovanie, nitridovanie alebo tvrdochróm. Vďaka povrchovej úprave má vidlica nižšie trenie a tým aj dlhšiu životnosť.

Stredná a vyššia trieda

Vidlice sa používajú na bicykle s obstarávacou cenou 853 eur a viac. Klzáky týchto vidlíc sa vyrábajú z hliníka a aj tu nájdete povrchovú úpravu. Tu platí priama úmera, čím je vidlica drahšia, tým lepšia je aj povrchová úprava.

Vo väčšine prípadov je hliník eloxovaný. Táto povrchová úprava zvyšuje tvrdosť povrchu a krehký hliník, ktorý býva veľmi náchylný na poškriabanie má skutočne veľkú výdrž a nepoškodí sa ani počas veľkého množstva trecích cyklov.

Zdvih

Trekingový bicykel

Vidlice týchto bicyklov sa vyznačujú najnižším zdvihom, pretože trekingový bicykel nie je určený na jazdu náročným terénom. U tohto typu kolies sa tak bežne používajú vidlice, ktorých zdvih je menej ako 70 mm.

Horský bicykel

Horský bicykel má väčší zdvih, ktorý sa bežne pohybuje v rozmedzí 80 – 100 mm, ale na trhu sa objavujú aj vidlice so zdvihom až 120 mm. Vďaka tomu môžete na horskom bicykli zdolávať prakticky akýkoľvek terén. Pokiaľ patríte do skupiny bikerov, bude sa vám viac hodiť celoodpružené koleso so zdvihom 120 – 160 mm. Kolesá na náročné zjazdy môžu mať zdvih až 200 mm.

Parametre

Aby bolo možné vidlicu na bicykel nasadiť, budete musieť poznať niekoľko základných rozmerov.

U každej vidlice by mal byť uvedený rozmer stĺpika, čo býva spravidla 11/8 palca poprípade 1 palec.

Ďalej sa uvádza veľkosť kolesa. Aj tento údaj je uvádzaný v palcoch.

Hmotnosť sa odvíja od výrobného materiálu. Vidlice vyrobené z ocele môžu mať hmotnosť viac ako 3 kg, hliníkové vidlice majú hmotnosť od 1 – 2 kg.

Miera ponoru určuje, ako veľmi sa môže vidlica stlačiť pri dosadnutí. Minimálna hodnota stlačenia je o ¼, v náročnom teréne oceníte väčšiu mieru ponoru.

Značka

Vidlica je na prvý pohľad jednoduché zariadenie, avšak zvoliť správny materiál a povrchovú úpravu nie je zas tak jednoduché. Výrobcovia vidlíc neustále experimentujú najmä s povrchovou úpravou. Tá je totiž extrémne namáhaná na oder aj nečistoty. Vďaka tomu sa objavujú stále nové technológie výroby. Medzi popredných výrobcov patrí Fox, Rock Shox, Marzocchi alebo SR Suntour.

Cena

Ako už bolo naznačené, vidlice na bicykel sa rozdeľujú do niekoľkých cenových tried. Najlacnejšie sú pevné vidlice s cenou v rozmedzí 43 – 64 eur. Lacnejšie odpružené pružinové vidlice stoja 86 – 129 eur. Za vzduchovú vidlicu môžete zaplatiť 171 – 427 eur. Profesionáli alebo nároční nadšenci však môžu do vidlice investovať až cca 1 279 eur.

Porovnať ceny vidlíc na bicykel

Údržba

Aby vidlica správne pracovala, je nutné ju pravidelne mazať. Lacné vidlice je možné mazať vazelínou, na údržbu tých drahších sa používa olej. Vidlica mazaná vazelínou nemá nijako vysokú klznosť a vidlica tak nie je citlivá na drobnejšie nerovnosti. Drahšie vidlice sú mazané olejom.

Vidlica je časť, ktorá vyžaduje pravidelný servis. Intervaly servisných prehliadok je pochopiteľne vhodné dodržiavať. Týka sa to každej vidlice, avšak častejšie je potrebné servisovať vidlicu mazanou vazelínou. Tu môže dôjsť v dôsledku vynechania servisnej prehliadky k vážnemu poškodeniu. Menej náchylné sú potom vidlice mazané olejom, tu nemusí vynechanie servisu spôsobiť žiadny závažný problém. Avšak aj tento typ pochopiteľne nejakú servisnú prehliadku vyžaduje.

Otázky a odpovede

Čo je LOCK-OUT?

Túto funkciu ponúka drahšia vidlica, jedná sa o uzamknutie vidlice. Funkciu využijete predovšetkým počas jazdy po asfalte alebo inej spevnenej komunikácii. Vďaka možnosti uzamknutia vidlice nebudete počas jazdy zbytočne strácať energiu. Na uzamknutie vidlice spravidla slúži páčka umiestnená na korunke alebo na riadidlách.

Čo je Hardtail a čo Full suspension?

S týmito výrazmi sa stretnete pri horských bicykloch. Horské bicykle hardtail nemajú na rozdiel od horských bicyklov full suspension zadný tlmič. Full suspension je teda výraz pre celoodpružený horský bicykel. Obe varianty majú svoje výhody a nevýhody.

Horský bicykel hardtail bez zadného odruženia je rýchlejší na rovnej ceste a jednoducho s ním budete jazdiť do kopca. Tieto bicykle sú dobrou voľbou pre začiatočníkov, ktorí sa pohybujú na menej náročnom teréne. Využiť ho môžete aj na maratónoch alebo rôznych závodoch. Celoodružený full suspension bicykel je ideálny pri jazde v náročnom teréne, kde je jeho používanie veľmi pohodlné a efektívne.

Akú úlohu zohráva odskok vidlice?

Odskok alebo spätný chod plní prakticky rovnakú funkciu ako tlmiče automobilu. Vďaka správnemu odskoku sa nebude vidlica vracať príliš rýchlo a jazda bude pohodlná. Odskok by však nemal byť ani zbytočne pomalý, v tomto prípade by nemala vidlica čas reagovať na rôzne prekážky alebo výmole. Kvalitná vzduchová vidlica spravidla umožní odskok nastaviť presne podľa vašich potrieb.

Záver

Vidlicu nájdete v prednej časti každého kola. Bicykle do mesta, detské bicykle a lacné bicykle všeobecne majú pevnú vidlicu. Terénne bicykle majú rôznu podobu vidlice odpružené. Odpružená vidlica ovplyvňuje kvalitu jazdy nerovným terénom a tlmí vibrácie. Odpružené vidlice môžu byť pružinové alebo vzduchové. Pri jazde v menej náročnom teréne si vystačíte s pružinovou vidlicou, ktorá neumožňuje nijako výrazné nastavenie.

Ak sa však pohybujete v náročnejšom teréne, bude rozumnejšie zaobstarať vidlicu vzduchovú, ktorá naopak umožňuje rôzne nastavenia a to s ohľadom na hmotnosť jazdca alebo terén, v ktorom sa budete pohybovať.

Dôležitým parametrom je aj zdvih, ktorý býva v rozmedzí 80 – 200 mm. Zdvih 80 mm je dostačujúci na jazdu v ľahkom teréne, za univerzálny je považovaný zdvih 80 – 120 mm, do náročného terénu budete potrebovať vidlicu so zdvihom 120 – 160 mm av extrémnom teréne sa bude hodiť zdvih 200 mm.

Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať


Zdroje: www.cykloabc.sk, www.koloportal.cz, www.sklsport.sk

Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?

Pridať komentár

Recenzer.sk
Logo