Hever by nemal chýbať v žiadnej garáži. Vďaka heveru môžete vaše auto v prípade nutnosti zdvihnúť a vymeniť napríklad bicykel alebo vykonať nejakú opravu alebo údržbu. Hever býval predtým medzi príslušenstvom automobilov.
Jednalo sa však skôr o núdzový typ, ktorý vám poslúžil viac-menej iba v jednom prípade na výmenu kolesa. Tieto hevery neboli nijako extra kvalitné av súčasnej dobe ich už výrobcovia k novým vozidlám nedodávajú.
Pre nutnú výmenu kolesa alebo nejakú drobnú opravu tak budete musieť vybrať vhodný hever. Pri jeho výbere je nutné zohľadniť niekoľko parametrov. Okrem vhodného typu je to predovšetkým nosnosť a výška zdvihu.
Typy
Hevery je možné rozdeliť do mnohých skupín podľa typu konštrukcie a princípu, na ktorom fungujú. V autoservisoch sa najčastejšie stretnete so stĺpovými zdvihákmi. Tie umožňujú vykonávať všetky servisné práce na spodných častiach automobilov.
Tieto zdviháky majú vysokú nosnosť a fungujú na princípe elektrohydraulického systému. K ich výhodám patrí aj veľké množstvo bezpečnostných prvkov.
K ďalším skôr profesionálnym patria pneumatické zdviháky. Tie sa vyznačujú jednoduchou konštrukciou, vysokou nosnosťou a dlhou životnosťou. Pre svoju prácu využívajú stlačený vzduch, je možné ich teda pripojiť ku kompresoru.
Pneumatické zdviháky sú ľahké a ľahko sa s nimi manipuluje. Na domáce využitie sú najvhodnejšie nožnicové alebo hydraulické hevery. Menej vhodné sú potom balónové hevery.
Nožnicový hever
Nožnicový hever je tvorený robustným telom a podstavcom, ktorý je dostatočne rozmerný a zaisťuje stabilitu pri zdvíhaní. Horná časť je vybavená opornou časťou, ktorú je možné nastaviť podľa potrieb vozidla. Zdvih umožňuje skrutkovaciu oceľovú kľučku.
Nosnosť týchto heverov je až 1 500 kg. Zároveň je však skladný, k jeho prednostiam patrí aj nižšia obstarávacia cena. Nožnicové hevery sú k dostaniu aj v elektrickom prevedení. V tomto prípade je možné zdvihák zapojiť pomocou kábla k autozásuvke. Vďaka tomu bude zdvihnutie automobilu jednoduchšie, ale za tento komfort si budete musieť priplatiť.
Hydraulický
Hydraulické hevery majú robustnejšiu konštrukciu, zvládnu väčšie zaťaženie a práca s nimi je jednoduchšia. Tieto hevery fungujú na princípe Pascalovho zákona. Princípom je teda pôsobenie malej sily na piest, keď z malého valca pumpujete kvapalinu do veľkého valca.
Hydraulické hevery sú ďalej vybavené spätným ventilom, ktorý bráni opätovnému pretlačeniu kvapaliny. Tieto zdviháky pracujú pomocou kompresora alebo klasickej ručnej pumpy. Hydraulické zdviháky sú ďalej k dostaniu v dvoch prevedeniach. V prvom prípade sa jedná o pojazdný hever alebo tzv. bábiku.
Balónový hever
Pomernou novinkou sú balónové hevery. Súčasťou tohto zdviháka sú dve doštičky. Jedna sa umiestni pod a druhá nad balón. Balón sa nafukuje pomocou hadice, ktorá je umiestnená na výfukovom potrubí a nie je ho teda možné používať v uzavretých priestoroch, pretože by mohlo dôjsť k otrave výfukovými plynmi.
Pri nafukovaní sa o spodnú dosku zaprie a horné dvíha auto. Tento hever je možné použiť pri výmene kolesa alebo pri vyslobodení auta z priekopy alebo napríklad bahna. Hever môže mať nosnosť až 3 tony, s jeho použitím sa nemusíte obávať poškodenia laku.
Použitie je možné aj na mäkkom povrchu ako je sneh alebo blato. Stabilita je zaistená väčšou nosnou plochou. Balónový zdvihák je možné nafúknuť až do výšky 60 centimetrov a pri zdvihnutí sú prístupné dve kolesá automobilu, čo je výhodné najmä pri nasadzovaní snehových reťazí.
Nosnosť
Najdôležitejším parametrom je nosnosť, ktorá udáva, akú váhu hever unesie. Najčastejšie je nosnosť heverov 2 000 kg. Nožnicové hevery však môžu mať nosnosť iba 1 500 kg. Nosnosť heveru by mala byť minimálne taká, ako je váha automobilu, samozrejme čím je nosnosť väčšia, tým bezpečnejšie sa budete pri práci cítiť.
Jednotlivé hevery však podľa testov unesú oveľa väčšiu váhu, než je udávané. Táto informácia má však slúžiť iba ako zaujímavosť a rozhodne by ste nemali nosnosť pri heveri podceniť a ani preceniť.
Zdvih
Zdvih udáva od akej najmenšej, do akej najväčšej výšky môžete automobil pomocou heveru zdvihnúť. Hever by ste mali vyberať tak, aby bola najmenšia výška o niečo menšia, než je výška podvozku. Maximálna výška by potom mala byť aspoň o 20 centimetrov väčšia ako je výška podvozku. Aj tento parameter by mal byť uvedený v manuáli vozidla.
Značka
Výber heveru nie je možné podceniť ani s ohľadom na výrobcu. Iba v prípade kvalitného výrobcu máte istotu, že dodaný výrobok bude prevedený precízne, jeho konštrukcia bude pevná a použitie bezpečné. K najobľúbenejším značkám na trhu patria výrobky značky GEKO.
Táto značka je obľúbená u profesionálov aj domácich užívateľov. Výrobky tejto značky sa vyznačujú praktickosťou a dobrý je aj pomer ceny a kvality. Veľmi dobré recenzie majú aj hevery značky Verda.
Táto značka ponúka veľké množstvo rôznych typov, ktoré sú nielen kvalitne prevedené, ale aj cenovo dostupné. V menšej miere, čo sa obľúbenosti týka, sú zastúpené aj hevery značiek ako Sixtol, Compass, Güde, YATO alebo Heyner.
Cena
Cena heverov nie je nijako vysoká, ak uvážite, že budete potrebovať iba jeden výrobok, ktorý vám bude pri správnom používaní slúžiť niekoľko rokov.
Najlacnejšie nožnicové hevery je možné kúpiť za menej ako 500 Sk. Hydraulické zdviháky potom začínajú na cca 35 eur. Od 43 eur potom máte na výber z mnohých ďalších typov hydraulických zdvihákov vhodných pre domáce využitie.
Od 43 – 86 eur môžete kúpiť hevery väčších nosností, balónové hevery alebo tie, ktoré sú dodávané s podperami. Okolo 129 eur sú k dostaniu hevery, ktoré je možné používať aj v servisoch.
Cena heverov môže šplhať aj nad 427 eur, v tomto prípade sa jedná viac-menej o profesionálne výrobky, do ktorých nie je nutné v prípade domáceho použitia investovať.
Údržba
Aby hever slúžil tak, ako má nezabúdajte ani na údržbu. Dôležité je predovšetkým mazanie všetkých kĺbových spojení a prípadné dolievanie oleja. Dodržujte tiež protikoróznu prevenciu. Hevery uskladňujte na suchom mieste a pri kontakte s vlhkosťou výrobok utrite.
V prípade balónových zdvihákov nie je možné zariadenie nijako opravovať alebo nastavovať. Dôležité je tak iba bezpečné uskladnenie, všetky problémy je nutné riešiť s výrobcom.
Príslušenstvo
Hevery sa odporúča používať v kombinácii s podperami. Často je možné zakúpiť oba tieto výrobky súčasne. Podpery sú výškovo nastaviteľné konštrukcie, ktoré zabraňujú prípadnému zosunutiu vozidla. Využijete ich tiež, ak potrebujete zdvihnúť dve kolesá alebo celé auto.
Podpery sú k dostaniu v rôznom prevedení vždy po dvoch kusoch. Na domáce využitie si vystačíte s podperami, ktoré je možné kúpiť za necelým tisíc korún.
Bezpečnosť
Pri práci s heverom je dôležitá predovšetkým bezpečnosť. Pri zle zvolenom pracovnom postupe môže dôjsť nielen k poškodeniu vozidla, ale predovšetkým k úrazu. Napriek tomu, že sú moderné hevery vysoko kvalitné, dochádza stále k nehodám s fatálnymi následkami.
Zásadné je, aby automobil stál pri zdvíhaní na rovnom a stabilnom povrchu. Vozidlo musí byť zaistené proti rozbehnutiu, na jeho zablokovanie sa odporúča zaradiť prvý rýchlostný stupeň a zatiahnuť ručnú brzdu.
Pri použití heveru nikdy neprekračujte odporúčanú nosnosť. Skontrolujte, či hever nestojí na šikmo. Hever neslúži ako podpera, ale iba ako nástroj určený na zdvihnutie. Na podloženie automobilu tak vždy použite aspoň dve podpery pod auto.
Otázky a odpovede
Ako použiť hever?
Ak dôjde počas jazdy k defektu pneumatiky, zájdite k okraju cesty, ideálne tam, kde je stabilný a pevný podklad. Najskôr je potrebné myslieť na bezpečnosť vašu aj ostatných účastníkov cestnej premávky.
Preto je vhodné použiť pri výmene kolesa reflexnú vestu a samozrejmosťou je umiestnenie výstražného trojuholníka aspoň 30 metrov od odstaveného automobilu.
Potom demontujte ochranný kryt a povoľte skrutky na bicykli. Následne umiestnite hever do miest, kde sa nachádzajú zdvíhacie body, a uistite sa, že stojí rovno.
Zdvihnite vozidlo, koleso sa nesmie dotýkať zeme. Pokiaľ budete meniť prasknuté koleso, myslite tiež na to, že nahustené koleso má oproti prasknutému väčšiu veľkosť a preto si nechajte niekoľko centimetrov rezervu.
Odstráňte skrutky, zložte koleso av prípade, že nie ste vybavení podperami, umiestnite koleso pod auto, v prípade pádu auta z heveru dôjde k menšiemu poškodeniu vozidla. Nasaďte nové koleso a utiahnite skrutky a povoľte hever.
Kam umiestniť hever?
Použitie heveru sa môže zdať ako pomerne jednoduché. Pokiaľ je však hever pod automobilom zle umiestnený, môže dôjsť k poškodeniu prahov. Tie môžu vplyvom zle upevneného heveru po čase hrdzavieť.
Každý automobil je vybavený štyrmi tzv. zdvíhacími bodmi. Tie sa nachádzajú pri každom kolese. V týchto miestach sú prahy vystužené a pri podložení tak nedôjde k ich poškodeniu. Kde sa tieto body nachádzajú, je popísané v manuáli automobilu.
Záver
Ak vozíte v kufri automobilu náhradné koleso, nemal by vám chýbať ani hever. Na tieto účely je najvhodnejší ten najskladnejší nožnicový typ. Aj ten však musí byť kvalitný s dostatočnou nosnosťou a výškou zdvihu.
Ak patríte medzi tých, ktorí vlastnia viac motorových vozidiel alebo zvládnu aj prípadnú údržbu alebo opravu, vyplatí sa vám investícia aj do hydraulického zdviháka, ktorý sa vyznačuje ľahším použitím. Pre bezpečnú prácu potom nepodceňujte ani výber vhodných podpier.
Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať
Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?