Pri výbere novej autobatérie sa spoľahnite na manuál vášho automobilu. V ňom nájdete údaje o správnej kapacite, štartovacom prúde, pólovaní i veľkosti autobatérie. Kúpiť však môžete tiež batériu s väčšou kapacitou aj vyšším štartovacím prúdom. Tieto lepšie parametre oceníte najmä v zimných mesiacoch, ktoré pre autobatériu predstavujú väčšiu záťaž.
Kvalitné autobatérie poznáte tiež na základe ich hmotnosti. Čím sú ťažšie, tým viac obsahujú olova a sú teda kvalitnejšie. Autobatérie sa môžu líšiť až 2 kg váhy.
Ak teda máte vybraný finálny typ batérie na základe ostatných dôležitých parametrov, zamerajte sa aj na hmotnosť jednotlivých modelov. Volte jednoznačne tú najťažšiu, ktorá obsahuje najväčšie množstvo olova. Tieto batérie sú drahšie, vo výsledku však budete odmenení predovšetkým ich dlhou životnosťou.
Typy
Rozdeliť autobatérie je možné do niekoľkých skupín podľa výrobného materiálu.
Olovená WET
Patrí už skôr k zastaranému typu. Olovené autobatérie obsahujú olovené elektródy a tekutý elektrolyt. Ich priemerná životnosť je 5 – 7 rokov. Vyžadujú pravidelnú kontrolu hustoty elektrolytu a občasné doplňovanie elektrolytu pomocou destilovanej vody.
Vďaka tomu nájdete túto batériu pod pojmom údržbová autobatéria. Nevýhodou týchto batérií je predovšetkým nízky výkon a menšia životnosť. Sú vhodné predovšetkým pre staršie typy automobilov a to najmä vďaka nízkej obstarávacej cene.
Technológia EFB
Aj tieto batérie fungujú vďaka tekutému elektrolytu, sú však odolnejšie, nevadí im ani častejšie štartovanie. Možno ich použiť aj do áut so systémom štart/stop. Nemožno ich však použiť pre vozidlá s brzdnou rekuperáciou. Aj tieto batérie patria k cenovo dostupným.
AGM
U týchto batérií je tekutý elektrolyt nasiaknutý v materiáli vyrobenom zo sklených vláken. AGM batérie sa vyznačujú vysokým výkonom a dlhou životnosťou. Patria medzi bezúdržbové batérie. V prípade úplného vybitia, nedôjde k poškodeniu batérie.
Na jej opätovné nabitie však budete potrebovať špeciálnu nabíjačku. Sú vhodné predovšetkým pre moderné autá s mnohými ďalšími spotrebičmi. Vyznačujú sa vyššou obstarávacou cenou.
GEL
Gélové autobatérie sa od AGM batérií príliš nelíšia. Tu je elektrolyt viazaný v kremičitom géle. Výhodou je opäť bezúdržbovosť, dlhá životnosť, vysoký výkon a odolnosť voči častým štartom. Sú vhodné pre silné stroje, vyžadujú však špeciálnu nabíjačku a nie sú vhodné ako záložný zdroj. Cena týchto autobatérií je vyššia.
Rozmery
Medzi základný parameter patrí práve rozmer autobatérie. Vďaka tomu, že má v automobile vyhradený svoj priestor, budete musieť novú batériu vyberať v rovnakej veľkosti, akou disponuje vaša stará autobatéria. Ako už bolo povedané, údaj o rozmere nájdete aj v manuáli vášho auta.
Napätie
Napätie je parameter, ktorý stačí spomenúť len letmo. Napätie je totiž u všetkých batérií rovnaké, jeho veľkosť je 12V. Ak patríte k majiteľom trabantov, bude vám stačiť autobatéria s napätím 6V.
Kapacita
Kapacita autobatérie je udávaná v ampérhodinách. Tento údaj by mal byť uvedený na každej autobatérii. Vždy je nutné kúpiť aspoň takú kapacitu, ktorou disponuje stará autobatéria. Ak vám to dovolí veľkosť, môžete zvoliť kapacitu väčšiu. Kapacita väčšinou súvisí s veľkosťou batérie, čím väčší rozmer má, tým je kapacita väčšia.
Všeobecne sa udáva, že benzínovým automobilom stačí kapacita 60 Ah, menšie modely môžu vystačiť aj s 55 Ah. Naftové vozidlá potrebujú autobatériu s kapacitou 70 a 80 Ah.
Štartovací prúd
Štartovací prúd je parameter, ktorý udáva, koľko ampérov môže batérie pri štartovaní dodať. V prípade tohto parametra musíte zohľadniť aj počet ďalších zariadení, ktoré musia batériu napájať. Medzi tieto spotrebiče sa radí predovšetkým rádio, centrálne zamykanie, alarm, navigácia atď. Benzínovým autám postačí prúd 400 – 500 A, dieselovým potom 640 A a viac.
Pólovanie
Európske automobily majú kladný pól umiestnený vpravo, v prípade vozidiel z Ázie býva kladný pól vľavo. Ak volíte opačné pólovanie, nebude pravdepodobne možné, vzhľadom ku krátkym káblom autobatériu pripojiť. Autobatérie s kladným pólom bývajú označené 0, tam, kde je pravý pól vľavo nájdete označenie číslom 1. Vo výnimočným prípadoch môžete naraziť aj na autobatérie so stredovou polaritou.
U pólov je dôležitá aj veľkosť. Európske vozidlá sú štandardne značené číslom 1. V tomto prípade má kladný pól priemer 19,5 mm, záporný potom priemer 17,9 mm. U ázijských vozidiel sú póly užšie. Tu nájdete číselné označenie 3. V tomto prípade má kladný pól priemer 14,7 mm a záporný 13,1 mm.
A v neposlednom rade je potrebné zaoberať sa aj uchytením. Európske automobily majú štandardne uchytenie typu B 13, ktoré spoznáte podľa vystúpenej montážnej pätky. Naraziť môžete aj na atypické uchytenie označené ako B 00. V prípade zlého uchytenia môže dôjsť k poškodeniu autobatérie.
Nabíjanie
Vybitú autobatériu treba nabiť pomocou nabíjačky. Tiež nabíjačky je vhodné vyberať s rozvahou, zaujímať by ste sa mali predovšetkým o maximálnu kapacitu nabíjania batérie, maximálny a minimálny dobíjací prúd.
Najvhodnejšie je zakúpiť drahší model automatickej autonabíjačky, ktorá je riadená procesorom. Patrí síce k drahším, je ale vhodná pre všetky typy batérií.
Značka
V súčasnej dobe sú najobľúbenejšie autobatérie vyrobené značkou VARTA. Druhou najobľúbenejšou značkou je EXIDE, ďalej sú to výrobky značky BOSCH, BANNER, AKUMA alebo EURO POWER.
Cena
Najlacnejšiu batériu kúpite za menej ako 40 EUR. Jedná sa o menej kvalitné výrobky, vhodné skôr pre používanie v starých automobiloch. Spravidla sa jedná o údržbové typy, ktoré budú potrebovať pravidelné dolievanie destilovanej vody.
Kvalitnejšie batérie kúpite od 60 EUR a viac. K dostaniu sú výrobky obľúbených značiek, ktoré vám zaručia kvalitu a dlhú životnosť. Možno ich kúpiť v rozsahu 40 – 100 EUR. K dostaniu sú aj kvalitnejšie bezúdržbové typy.
Pre novšie automobily s väčším množstvom elektroniky sú k dostaniu ešte kvalitnejšie autobatérie. Ich cena je v rozmedzí 80 – 160 EUR. Za vyššiu cenu potom kúpite batérie určené pre úžitkové vozidlá, autobusy atď.
Údržba
Autobatéria vyžaduje priebežnú starostlivosť. Aby dlho vydržala, je nutné ju udržovať nabitú. V prípade, že s vozidlom vychádzate pravidelne na dlhšie trasy, nie je potrebné venovať batérii prílišnú starostlivosť, pretože sa stíha nabíjať počas jazdy.
Pokiaľ ale auto často nepoužívate alebo jazdíte kratšie trasy, nestíha sa nabiť na plnú kapacitu. V tomto prípade je vhodné batériu z času na čas skontrolovať a v prípade potreby dobiť. Pravidelnú kontrolu bude vyžadovať najmä v zimných mesiacoch, pretože pri nízkych teplotách viac trpí.
Občasnú kontrolu potrebujú tiež kontakty a svorky. Tie môžu niesť znaky korózie, ktorá má podobu bieleho prášku. Korózia spôsobuje stratu prúdu, urýchľuje starnutie a znižuje tak životnosť batérie.
V prípade, že sa táto oxidácia na autobatérii objavií, môžete ju vyčistiť pomocou hustej pasty, ktorú pripravíte z jedlej sódy zmiešanej s vodou. Potom už stačí odskrutkovať svorky z kontaktov a pomocou obyčajného kefky na zuby kontakty očistiť. Takto je možné ošetriť tiež svorky.
Otázky a odpovede
Aké batérie zvoliť pre vozidlá so systémom START / STOP?
Pre tieto automobily sú najvhodnejším typom EFB batérie. Disponujú tekutým elektrolytom, ktorý je prispôsobený pre časté štartovanie automobilov s týmto systémom. Použiť môžete tiež AGM batérie, ktoré sú síce drahšie, majú ale dlhšiu životnosť.
Čo sú trakčné autobatérie?
Tieto batérie sú určené pre používanie v karavanoch, prívesoch, lodiach a ďalších špecifických vozidlách. Od klasických sa líšia v tom, ako vozidlu dodávajú energiu. V prípade automobilov je najväčšie množstvo energie dodávané pri naštartovaní. Trakčné batérie dodávajú potrebné množstvo energie priebežne.
Ako kontrolovať stav autobatérie?
Najčastejší spôsob je meranie napätia batérie voltmetrom alebo skúšačkou. Tá sa kontroluje v kľudovom stave, ideálne niekoľko hodín po vypnutí motora. Správne hodnoty napätia by sa mali pohybovať v rozmedzí 12,2 – 12, 8 voltu. Ak nameriate hodnoty menšie, je nutné batériu dobiť.
Čo je sulfatácia?
Sulfatácia je nežiaduci jav, ktorý je častý u olovených autobatérií. Dochádza k nemu v prípade, že je batéria vybitá a vo vybitom stave nechaná dlhšiu dobu. Na elektródach sa začnú usadzovať sulfáty, ktoré znižujú kapacitu a po čase batériu zničia. Aby ste sa sulfatácii vyhli, udržujte batériu v nabitom stave. K sulfatácii môže dôjsť aj pri nízkej hladine elektrolytu.
Záver
V prípade, že vlastníte starší model automobilu a k batérii máte voľný prístup, môžete sa do výmeny pustiť sami. Je vhodné dodržiavať správny postup, tzn. najskôr odpojiť mínusový, väčšinou čierny kábel a následne plusový červený.
Pri pripájaní novej batérie postupujte opačne, teda najskôr zapojte plus a potom mínus. Pri výmene je vhodné nechať otvorené dvere automobilu a tiež majte k dispozícii kľúče od vozidla. Niektoré vozidlá sa totiž môžu samy zamknúť. U novších automobilov je vhodné výmenu prenechať príslušnému servisu.
Nezabudnite ani na ekologickú likvidáciu, autobatérie nepatria medzi komunálny odpad. Starú batériu môžete odovzdať v predajni autobatérií, niektoré obce organizujú každoročne bezplatný odvoz týchto výrobkov alebo ich môžete odviesť do špeciálnych zberných dvorov.
Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať
Zdroje: www.mall.sk, www.autolekaren.sk, www.najlepsiepneu.sk
Ako sa vám páči tento článok? Pomohol vám?