Celoodrpružené bicykle sú špecifickou kategóriou horských bicyklov. Na tomto bicyklu je možné vyraziť aj do naozaj náročného terénu, vhodné je pre náročné zjazdy a použiť ho môžete aj pri jazde na spevnenej komunikácii. Konštrukcia bicykla je odpružená v prednej aj zadnej časti, vďaka čomu je jazda naozaj veľmi komfortná, či už sa budete pohybovať na akejkoľvek kamenistej alebo inak členitej ceste. Počas jazdy jednoducho neucítite takmer žiadne vibrácie alebo nárazy.
Celoodpružený môže byť klasický horský bicykel aj elektrobicykel. Vďaka elektrickému pohonu budú vaše vychádzky menej náročné a jazdu terénom si budú môcť užiť aj menej zdatní športovci. Celoodpružené bicykle sa všeobecne pýšia vysoko pevným a stabilným rámom, silnejšími plášťami, ale aj vysokou obstarávacou cenou.
Celoodpružený elektrobicykel je primárne určený na jazdu rôzne náročným terénom. Na trhu sú potom bicykle rozdelené do kategórií podľa toho, v akom prostredí sa budete obvykle pohybovať. Pred výberom teda musíte vedieť, čo presne od kolesa očakávate. Súčasťou elektrobicykla je batéria, ktorá sa líši svojou kapacitou. V súvislosti s tým sa zamerajte na dojazd, spôsob a čas nabíjania. Ďalej je potrebné venovať pozornosť motoru. Zaujímať by vás malo predovšetkým jeho umiestnenie a pochopiteľne aj výkon.
Typy
Celoodpružené elektrobicykle je možné rozdeliť do niekoľkých skupín podľa výšky zdvihu. Čím je zdvih kolies vyšší, tým náročnejší terén budete môcť na bicyklu zdolávať. Bicykle s menším zdvihom sú viac vhodné na klasickú jazdu. Vývoj celoodpružených elektrobicyklov ide stále dopredu a na trh prichádzajú stále nové modely, ktoré sa budú uvedenými parametrami líšiť. Uvedené rozmedzie je tak skôr orientačné.
- XC – zdvih kolesa je v rozmedzí 100 – 120 mm. Tieto bicykle sa zameriavajú na maximálnu efektivitu šliapania. Prednosťou bicyklov je športová geometria a nízka hmotnosť.
- Trailová – zdvih je v rozmedzí 120 – 140 mm a jedná sa o vôbec najobľúbenejšie celoodpružené elektrobicykle. Tieto bicykle sú univerzálne a sú vhodné na jazdu po spevnenej komunikácii a terén. Vyskúšať ich môžete aj na singletrailoch.
- All-mountain – zdvih je v rozmedzí 140 – 160 mm. Bicykel môžete vyskúšať na náročných trailoch, kedy budete zdolávať väčšie korene a nevyhnete sa častejším skokom.
- Enduro – zdvih je 160 – 180 mm. Tieto bicykle využijete v naozaj extrémne náročnom teréne a pri rýchlej jazde z kopca. Nevýhodou je okrem vysokej obstarávacej ceny aj ťažká a robustná konštrukcia.
Určenie
Na trhu sú celoodpružené elektrobicykle rozdelené na pánske, dámske a univerzálne. Toto rozdelenie však neznamená, že muži musia vždy využívať bicykel pre pánov a ženy zase pre dámy. Oveľa lepšie je viac typov kolies vyskúšať a vybrať jednoducho to, ktoré vám bude vyhovovať najviac. Bicykle pre mužov sa všeobecne vyznačujú vyšším rámom a bicykle pre dámy naopak mávajú rám znížený.
Dojazd
U elektrobicyklov všeobecne je jedným z najdôležitejších parametrov dojazd. U každého elektrobicykla je uvádzaný maximálny dojazd za ideálnych podmienok. To znamená, že skutočný dojazd bude o niečo nižší.
Dojazd totiž ovplyvňuje niekoľko rôznych skutočností ako je štýl jazdy, profil trate, typ motora, hmotnosť jazdca, nastavenie asistencie atď. Nečestní výrobcovia sa navyše snažia dojazd kvôli atraktivite ešte viac nadhodnotiť.
Všeobecne je možné dojazd rozdeliť nasledovne:
- Do 90 km – elektrobicykel disponuje batériou s kapacitou do 500 Wh
- Do 130 km – kapacita batérie bude cca 650 Wh
- Do 180 km – batéria môže mať kapacitu až 950 Wh
Batérie
Celoodpružené bicykle sú rovnako ako iné elektrobicykle vybavené lítiovou batériou. Jednotlivé batérie sa líšia nielen kapacitou a napätím, ale aj výdržou a dĺžkou napájania. Obvyklá doba napájania sa pohybuje od 3 – 5 hodín. Pokiaľ vám postačí dobitie na cca 70% kapacity, budete musieť čakať cca 2 hodiny. Dĺžku dokáže ešte viac znížiť rýchlonabíjačka, ktorú môžete ku kolesu prikúpiť.
Celková životnosť batérie sa potom pohybuje od 600 – 1 000 nabíjacích cyklov. Potom sa batéria dostane na cca ½ svojej pôvodnej kapacity. Lítiové batérie nemajú pamäťový efekt a bicykel tak budete môcť nabíjať po každej vychádzke. U lítiových batérií sa naopak neodporúča čakať do úplného vybitia batérie. Životnosť batérie predĺžite aj správnu starostlivosť. Skladovať by ste ju mali na suchom mieste ideálne pri izbovej teplote. Priebežne je vhodné batériu kontrolovať a dobíjať ju vo chvíli, keď je stav nabitia nižší ako 40 %.
Uloženie motora
Jednotlivé elektrobicykle sa líšia spôsobom uloženia motora. V súčasnej dobe môžete naraziť na tri rôzne umiestnenia motora, a to predný alebo zadný náboj a stred šliapania. Pri celoodpružených bicykloch je motor uložený v strede šliapania, iba mestské a niektoré krosové kolesá môžu mať motor umiestnený v prednom alebo zadnom náboji.
- Stred šliapania – toto umiestnenie je najvýhodnejšie z hľadiska efektivity výkonu a rozloženia hmotnosti. Motor v strede pozitívne ovplyvňuje aj dobrú ovládateľnosť a celkový pôžitok z jazdy. Nevýhodou je však vyššia obstarávacia cena.
Výkon motora
Tiež výkon motora ovplyvňuje typ bicykla. Horské bicykle sú najčastejšie osadené motorom s napätím 48 V. Tieto bicykle majú vysoký krútiaci moment a umožňujú rýchlejšiu jazdu. Celoodpružené však môžu byť aj trekové alebo mestské elektrobicykle. V prípade trekových je napätie najčastejšie 36 V. Tento variant je všeobecne najobľúbenejší, pretože univerzálny bicykel vám umožní vyraziť na spevnenú komunikáciu aj do terénu. Mestské elektrobicykle mávajú motor s napätím 24 V.
Pre pohyb v meste potom platí legislatíva, ktorá určuje, že po komunikáciách sa môžete pohybovať iba na kolesu s výkonom 250 W. Vaša rýchlosť s použitím motora nesmie presiahnuť 25 km/hod. Bez motora je pochopiteľne možné ísť na kolesu vyššou rýchlosťou.
Okrem výkonu sa zamerajte aj na značku motora. Odporúča sa vyberať medzi kolesami s motormi popredných výrobcov, medzi ktoré patrí napríklad Brose, Yamaha, Shimano alebo Bosch.
Rám
Celoodpruženy bicykel musí mať predovšetkým mimoriadne pevný a odolný rám. Lacnejšie bicykle mávajú rámy vyrobené z hliníka. Ak však máte na koleso väčšie nároky, bude vhodnejšie vyberať medzi modelmi s karbónovým rámom. Okrem rámu je nutné, aby mal bicykel odolné aj ďalšie komponenty ako je predná vidlica, riadidlá aj sedlovka. Aj tieto časti bývajú najčastejšie karbónové.
Vidlica
Na kvalitu jazdy má zásadný vplyv odpruženie vidlice.
- Pružinová – základom celoodpružených bicyklov je pružinová predná vidlica. Pružinová vidlica bude dostačujúca pri jazde miernejším terénom.
- Vzduchové – bicykle strednej triedy mávajú kvalitnejšiu vzduchovú vidlicu. Vzduchová vidlica umožňuje nastaviť tuhosť v závislosti a hmotnosti jazdca. Nastaviť môžete aj odskok, čo znamená, že vidlica bude schopná spracovať terénne nerovnosti v závislosti od rýchlosti.
- Inteligentný systém pruženia – najdrahšie bicykle využívajú inteligentný systém pruženia, kedy odpruženie dokáže reagovať na veľkosť nerovností a intenzitu nárazov. Túto možnosť má nielen predná vidlica, ale aj tlmenie zadnej časti. Nastavenie vidlice je možné hneď v niekoľkých krokoch.
Displej
Každý elektrobicykel má aj displej, ktorý sa nazýva aj HMI užívateľské rozhranie. Touto jednotkou budete celé koleso ovládať, displejom zapnete všetku elektroniku. Jednotlivé elektrobicykle sa líšia spôsobom používania aj množstvom jednotlivých funkcií. Stlačením jediného tlačidla zvolíte úroveň asistencie, elektrobicykle väčšinou ponúkajú 3 – 5 rôznych asistencií.
Celoodpružené bicykle by mali mať dostatočne odolné vodotesné displeje. Najmodernejšie kolesá bývajú vybavené farebným LCD displejom. Rozbitý displej spravidla nejde opraviť, výrobcovia však umožňujú jeho výmenu.
Legislatíva
Na používanie elektrobicyklov sa vzťahuje pomerne prísna legislatíva, ktorú je nutné dodržiavať. V opačnom prípade vám hrozí tučná pokuta a iné sankcie.
Aby bolo možné na elektrobicykel pozerať ako na bicykel, nesmie byť výkon motora vyšší ako 250 W a maximálna rýchlosť kolesa na akejkoľvek komunikácii vyššia ako 25 km/hod. V opačnom prípade musí mať elektrobicykel registračnej značky aj homologizáciu. Pri jazde platí povinnosť prilbu a to aj pre osoby staršie ako 15 rokov. Potrebovať budete rovnako zákonné poistenie aj vodičské oprávnenie.
V súčasnej dobe sú elektrické bicykle, kolobežky a ďalšie vozidlá s týmto pohonom opäť veľmi diskutovanou témou. Preto sa na platnú legislatívu pred prvou jazdou radšej zamerajte. Podmienky na používanie elektrobicyklov sa budú pravdepodobne v budúcnosti obmieňať.
Značka
Celoodpružené elektrobicykle sú na trhu zastúpené vo veľkom množstve. Väčší výber budete mať v prípade značky Bulls, Crussis, Giant, Haibike alebo KTM. Z ďalších výrobcov môžeme menovať napríklad Lapierre, Ghost, Focus, Kellys, Apache či Cannondale. Výrobca vyberajte aj s ohľadom na dostupnosť servisu a náhradných dielov.
Cena
Zaobstarať celoodpruženy elektrobicykel predstavuje už pomerne veľkú investíciu. Za najlacnejší variant zaplatíte okolo 1 500 eur. V tejto kategórii sú k dostaniu celoodpružené skladacie a mestské bicykle. Za celoodpružený horský bicykel zaplatíte minimálne 1 900 eur. Tieto bicykle sú vhodné skôr do menej náročného terénu. Ak plánujete bicykel využívať v náročných podmienkach, budete musieť pátrať medzi modelmi s cenou minimálne 2 500 eur. Za bicykel v prémiovej kvalite však môžete zaplatiť aj viac ako 4 200 eur.
Otázky a odpovede
Aký typ celoodpruženého elektrobicykla je možné kúpiť?
Celoodpružené sú najčastejšie horské bicykle. Menší výber budete mať aj v prípade enduro alebo cross elektrobicyklov. Výnimočne potom narazíte na celoodpružené mestské alebo skladacie elektrobicykel.
Akými brzdami bývajú elektrobicykle vybavené?
Kvalitné elektrobicykle využívajú hydraulické kotúčové brzdy. Tie obstoja pri jazde terénom a dostatočne kvalitné budú aj pri rýchlejších zjazdoch. Dostatočný brzdný účinok možno očakávať v každej situácii.
Akú veľkosť plášťov zvoliť?
Celoodpružené elektrobicykle sú najčastejšie k dostaniu vo veľkostiach 27,5“ a 29“. Postupne sú však bicykle vytláčané variantom 29“/27,5“. Veľkosť 27,5“, tieto bicykle sa vyznačujú výbornou ovládateľnosťou. Bicykle s priemerom 29 palcov je vhodné pre jazdcov s výškou 165 cm a je výborný pri jazde veľmi náročným terénom.
Bicykle s veľkosťou plášťov 29“/27.5“ vyžijete pri náročných zjazdoch, ale absolvovať budete môcť aj svižnú jazdu do terénneho stúpania. Mulett verzia bicykla je lepšie v tom, že zadné 27,5+ plášť vám dá istotu a stabilitu a 29″ predné lepšie a hladšie zdolávanie prekážok.
Záver
Celoodpružené bicykle vám aj pri jazde v náročnom teréne poskytnú patričný komfort. Odpružená je nielen predná vidlica, ale aj zadný tlmič. Vďaka tomu je jazda v náročnejšom teréne príjemnejšia. Na trhu sú v drvivej väčšine zastúpené horské celoodpružené bicykle, k dostaniu sú však aj mestské, skladacie a trekové celoodpružené elektrobicykle. To je správne, tak vyberajte podľa toho, v akom teréne sa budete chcieť na kolesu bežne pohybovať.
Okrem správneho typu je nutné zohľadniť aj potrebný dojazd a tým aj kapacitu batérie. Tu platí jednoduché pravidlo, čím je bicykel drahší, tým viac vám to môže ponúknuť.
Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať
- Elektrobicykle
- Helmy na bicykel
- Detské elektrobicykle
- Horské elektrobicykle
- Mestské elektrobicykle
- Skladacie elektrobicykle
Zdroje: www.alza.cz, www.najsport.sk, www.ebajk.sk
Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?