Celoodpružné bicykle označované ako celopéro patrí do kategórie horských bicyklov. Na rozdiel od klasických kolies má však zložitejší rám, ktorého súčasťou je aj tlmič. Ten sa postará o komfortnú jazdu náročným terénom. Za toto pohodlie si však budete musieť priplatiť.
Pri výbere celoodpruženého kolesa je vhodné zohľadniť niekoľko parametrov. Najprv zvážte, kde všade budete bicykel používať. Tieto bicykle je možné kúpiť v niekoľkých prevedeniach, pričom každý typ je vhodný pre iný spôsob používania. Za kľúčový parameter sa potom považuje veľkosť kolies, výška zdvihu. Na konečnú cenu má zásadný vplyv výrobný materiál rámu.
Typy
Celoodpružené bicykle sú rozdelené do niekoľkých hlavných kategórií. Vhodné kolo budete vyberať podľa toho, akým spôsobom ho hodláte využívať a medzi ako zdatných jazdcov sa radíte.
Cross country XC
Kolesá na cross country majú ťažisko veľa vpredu. Bicykle cross country sú dobrou voľbou pre vyznávačov rýchlej jazdy, ktorým nevadí menej komfortný posed. Pri jazde budete na bicykli viac natiahnutí. Pri extrémnom klesaní je veľmi jednoduché prepadnúť cez riadidlá.
Súčasťou bicykla sú ľahké a rýchle plášte, ktoré na povrchu horšie držia. Plášte sú náchylnejšie na defekt. Kúpiť môžete bicykel s veľkosťou 27,5 palca alebo 29 palcov. Výhodou tohto typu je nízka hmotnosť, ktorá je v rozmedzí 10 – 13 kg. Súčasťou bicykla nebýva teleskopická sedlovka. Zdvih je nižší, obvykle sa pohybuje v hodnotách 100 mm.
Trailové bicykle
Trailové bicykle vhodnejšie do terénu majú riadidlá o niečo vyššie. Bicykel je ideálny pre jazdu úzkymi chodníkmi, posed je už vzpriamenejší. Zdvih týchto kolies býva v rozmedzí 120 – 150 mm. Na bicykli je možné absolvovať dlhé vychádzky, ale absolvovať môžete aj cyklomaratón.
Všeobecne sú tieto bicykle veľmi obľúbené, využiť ich môžete pri jazde v teréne aj na umelých trasách. Súčasťou týchto kolies už býva teleskopická sedlovka, vďaka ktorej môžete nastaviť výšku sedla. Aj tieto kolesá sú k dostaniu vo veľkostiach 27,5 a 29 palca.
Enduro bicykle
Enduro bicykle sú robustnejšie a využiť ich môžete pri technickej jazde z kopca, ale aj pri náročnejších výjazdoch. Pri jazde z kopca dostanete zabrať, ale potom si môžete vychutnať ostrejšie zjazdy a to aj náročným terénom.
Vyskúšať môžete aj skoky. Geometria kolesa sa postará o váš vzpriamený posed, zdvih kolesa je v rozmedzí 150 -170 mm. Hmotnosť bicykle sa pohybuje v rozmedzí 13 – 18 kg. Enduro bicykle sa nehodí na jazdu po klasických cyklotrasách a nie je stavané ani na jazdu po ceste. Veľkosť kolesa býva najčastejšie 27,5 palca.
Zjazdové bicykle
Tieto bicykle sú určené pre technickú zjazdovú jazdu. Vyjsť do kopca je veľmi ťažké, bicykel je tak veľmi často treba vytlačiť, prípadne môžete použiť lanovku. Na zjazdovom bicykli však zdoláte aj veľmi náročné a ostré zjazdy a to vrátane skokov. Geometria vám umožní zaujať vzpriamený posed a zdvihy dosahujú hodnoty v rozmedzí 170 – 220 mm. Nevýhodou týchto kolies je vysoká hmotnosť, ktorá môže vyšplhať až k 20 kg. Veľkosť bicykla je najčastejšie 27,5 palca a pri bicykli môžete využívať teleskopickú sedlovku.
Zdvih vidlice
Zdvih vidlice určuje, aké prekážky budete môcť na bicykli prekonávať. Pri celoodpružených kolesách býva zdvih vidlice v rozmedzí 80 – 220 mm a úzko súvisí s typom kolesa.
Veľkosť kolies
Veľkosť bicykla zásadným spôsobom ovplyvňuje jazdné vlastnosti. Na trhu nájdete celoodpružené kolesá v 3 hlavných rozmeroch. Výber správnej veľkosti je skôr individuálnou záležitosťou. Pri výbere je nutné brať do úvahy telesné proporcie, štýl jazdy a úroveň jazdca.
- Veľkosť kolesa 26“ – najmenšie koleso by mali vyberať jazdci s menšou postavou. Toto kolo však bude vyhovovať aj tým, ktorí preferujú jazdu v zložitom teréne a vyžívajú si viac v obratnej a presnej jazde bez toho, aby im toľko záležalo na rýchlosti. Menšie kolesá sú skôr akčnejšie.
- Veľkosť bicykla 27,5“ – tento bicykel je spoľahlivejší a preferujú ich vyznávači technických zjazdov. Väčšie koleso je menej obratné, ale budete sa na ňom cítiť bezpečnejšie.
- Veľkosť kolesa 29“ – kolesá vhodné na XC alebo maratón. Celkovo je bicykel veľmi mohutný nehodí sa príliš na jazdu lesom.
Materiál rámu
Materiál rámu ovplyvňuje výdrž kolesa, avšak nijako neovplyvňuje samotnú jazdu alebo vaše pohodlie. Na výrobu kolies sa používajú 4 hlavné materiály.
- Hliník – je najčastejšie používaným materiálom. Hliník je ľahký a lacný, počítať však musíte s menšou pevnosťou.
- Karbón – najkvalitnejšie kolesá sú vyrobené z karbónu. Karbón je najľahší a zároveň najpevnejší materiál.
- Titán – z titánu sú vyrobené predovšetkým profesionálne závodné bicykle. Titán je pevnejší, ale aj ťažší ako karbón.
- Oceľ – výhodou ocele je vysoká pevnosť, nevýhodou potom vysoká hmotnosť. Oceľ je materiál náchylný na koróziu, preto sa nezaobíde bez častejšej údržby. Na oceľové koleso dnes narazíte skôr výnimočne.
Veľkosť rámu
Celoodpružené kolesá sú k dostaniu v niekoľkých veľkostiach. Vďaka tomu budú vyhovovať jazdcom s rôznou výšku. Podľa výšky postavy sú kala rozdelené do veľkostnej tabuľky, ktorú má každý výrobca. Hoci môžete tieto údaje pri výbere zohľadniť, je oveľa lepšie kolo radšej vyskúšať.
Geometria rámu
Pri celoodpružených kolesách sa viac sleduje geometria rámu. Skúmaný je sedlový a hlavový uhol, ale aj dĺžka predného trojuholníka či dĺžka zadnej stavby. Tieto údaje majú vplyv na charakteristiku kolesa.
- Sedlový uhol – veľkosť uhla je závislá na posede jazdca. Pokiaľ budete pri jazde sedieť viac vzadu, budete ľahšie zdolávať rôzne prekážky a ľahšie zdvíhať predné koleso. Pokiaľ naopak sedíte bližšie k pedálom, budete môcť ísť rýchlejšie, pretože záber bude oveľa efektívnejší.
- Hlavový uhol – súvisí s položením vidlice. Strmejší uhol okolo 70° je typický pre obratnejšie bicykle, avšak pri týchto bicykloch môžete pri jazde náročným terénom ľahšie preletieť cez riadidlá. Menší položenejší uhol okolo 63 ° vám pomôže ľahšie prekonávať prekážky.
- Dĺžka zadnej stavby – súvisí so stabilitou. Bicykel s dlhou zadnou stavbou je stabilnejší, ale bude sa vám s ním horšie zatáčať. Bicykel s kratšou zadnou stavbou je hravejší a lepšie sa vám s ním budú zvládať zákruty.
- Dĺžka predného trojuholníka – je horizontálna vzdialenosť medzi stredom kolesa a hlavovou trubkou. Táto vzdialenosť je označovaná ako reach av dnešnej dobe je trendom skôr dlhší rozstup.
Šírka plášťa
Pre celoodpružené kolesá sú typické tieto rozmery:
- Šírka 2,0 až 2,4 palca – je univerzálna šírka pre kolesá cross country. Na týchto bicykloch zvládnete aj traily.
- Šírka 2,25 až 2,6 palca – vyznačujú sa dobou priľnavosťou a sú ideálne pre all mountain aj traily. Nevýhodou je vyššia hmotnosť.
- Šírka 2,6 až 3,0 palca – kolesá s maximálnou priľnavosťou. Používajú sa pri zjazde a endure. Aj pre nich je typická vysoká hmotnosť.
Príslušenstvo
Celoodpružené bicykle sú stavané na jazdu náročným terénom. Pred tým, než na bicykel nasadnete, by ste sa mali postarať o svoje bezpečie. Pri jazde by vám tak nemalo chýbať potrebné vybavenie. Úplnou samozrejmosťou by mala byť dostatočne kvalitná cyklistická prilba. Výhodou sú odolné cyklistické okuliare.
Hodiť sa môžu chrániče lakťov a kolien. Vaša chrbtica bude v bezpečí vďaka chrániču chrbtice. Na cestu nezabudnite pribaliť fľašu s vodou. Okrem tohto sú obľúbené aj tachometre na bicykel s navigáciou, zaobstarať si môžete štýlový dres aj cyklistickú obuv.
Značka
Celoodpružený bicykel je na trhu zastúpený v pánskom, dámskom aj detskom prevedení. Kolesá pre ženy majú znížený rám a riadidlá sú bližšie k sedlu. Pre pánsky bicykel platí presný opak, koleso má vysoký rám, riadidlá sú ďalej od sedla. Detské bicykle v tomto prevedení sú zastúpené minimálnym počtom modelov. Všeobecne sú kolesá pre deti menšie a ľahšie. Čo sa týka výrobcov, budete vyberať medzi bicykle značky Scott, Cannondale, Trek, Sunn, CTM, Ghost alebo Giant.
Cena
Celoodpružené bicykel sa vyznačuje vyššou obstarávacou cenou. Základná verzia vyjde na cca 1 275 eur. Tieto bicykle postačia menej náročným jazdcom. Milovníci terénnej jazdy si budú musieť ešte viac priplatiť. Za zlatú strednú cestu možno považovať kolesá s cenou od 1 705 – 2 557 eur. Nároční jazdci za bicykel v prémiovej kvalite zaplatia od 4261 – 1 2783 eur.
Otázky a odpovede
V čom sa líši hardtail od celoodpruženého bicykla?
Hardtail je označenie pre koleso, ktoré má odpruženú iba prednú vidlicu. Zadná časť kolesa je pevná. Tieto bicykle sa v terénoch objavujú u rekreačných jazdcov častejšie. Ich výhodou je nižšia obstarávacia cena. Na hardtail bicykli môžete jazdiť v teréne, ale použiť ho je možné aj pri jazde na ceste. Celopéro je naopak ideálny pri jazde náročným terénom, bicykel je hravejší a lepšie ovládateľný. Pre jazdu na ceste nie je vhodné a jeho nevýhodu je vyššia obstarávacia cena.
Ako vybrať vzorku kolesa?
Tiež vzorka súvisí so štýlom jazdy. Pre cross country sú typické husto pokrytá vzorka so stredne vysokými štuplemi. Tieto vzorky sú vo všeobecnosti vhodné pri jazde v priemerne náročnom teréne. Do náročnejšieho terénu, na skoky a zjazdy sa viac hodí hrubé vzorky s väčšími medzerami a vysokými štupľami.
Akú majú celoodpružené bicykle prehadzovačku?
Tieto bicykle mávajú klasickú podobu prehadzovačky. Najdrahšie kolesá môžu byť vybavené elektronickou prehadzovačkou, ktorá bude radiť automaticky podľa toho, v akom teréne práve pôjdete. Prevodník môže byť tvorený jednoplackou alebo dvojplackou. Jednoplacka s označením 1 x X je modernejšou verziou, ktorú tvorí iba jeden pastorok. Pri tejto verzii je minimálne riziko pádu reťaze. Dvojplacka s označením 2 x X je vhodná pre cross country. U týchto kolies je dôležitá predovšetkým rýchlosť.
Záver
Celoodpružené bicykle sú určené tým, ktorí radi zdolávajú náročné terény, neboja sa krkolomných zjazdov a nezastavia ich ani väčšie prekážky. Tieto kolesá poznáte podľa robustnejšej a ťažšej konštrukcie, ale aj podľa vysokej obstarávacej ceny.
Celoodpružené kolesá sa delia na niekoľko typov, každý typ je vhodný do iného terénu a má svoje špecifické vlastnosti. Zásadný rozdiel je predovšetkým v zdvihu. Na trhu sú kolesá zastúpené pomerne veľkým množstvom výrobcom. Aby ste mali istotu, že kupujete ten pravý bicykel, bude vhodné niekoľko modelov vo vami zvolenom cenovom rozpätí vyskúšať.
Podobné články, ktoré by vás mohli zaujímať
Zdroje: www.wikipedia.org, www.najsport.sk
Ako sa vám páči tento článok? Pomohlo vám to?